onsdag

Andra Sidan klotet

Det blev en efterlängtad semester till Santiago Chile, softade mest de 4 veckorna jag befann mig där och hängde mest på lite Ska-klubbar. Fick lära känna nåt jag inte trodde att det fanns där borta nämligen skinheads, mods eller vad de kallar sig där som Rudeboys så det finns inte bara dumma skins, det finns faktiskt en hel underground kultur där med alla Rudeboys, men jag kunde inte låta bli kolla på scootrar med , ringde ett antal gånger på annonser för att köpa en scooter att ha i Chile men det blev tyvärr inget med det.

Priserna på en scooter var ungefär som i Sverige. En Lambretta s2 för renovering kostade runt 6000kr och en helrenoverad gick upp till 20000-30000kr. Äldre modeller av Vespa Lambretta fanns det gott om i Chile, scooterfolket där ordnar träffar regelbundet och den enda skillnad var att själva mods rörelse inte finns hos scooterfolket, det var bara kärlek till gamla maskiner helt enkelt.

Jag blev tipsad av en scooterist som redan hade såld en lambretta jag hittade på en annons att jag skulle kontakta "Don Luis" som bor mitt i ghetto i Santiago city. Så jag åkte dit och frågade runt eftersom jag inte hade nån adress, men det var inte svårt hitta den scootermannen...

Det visade sig att han hade den största scootersamling jag någonsin sett, det handlade inte om några scootrar, mannen hade sitt hus fullt med kärlek, när jag kom in såg jag kanske 20/30 fungerande scootrar. De flesta var hos honom för att få service, och det låg delar överallt, såg bland annat en helrenoverad Lambretta SX200 som han förklarade att det fanns bara ett par stycken av i Chile.

Vi pratade om scootrar och det visade sig att han var en mycket trevlig gammal gubbe som gärna ville berätta om sina historier. Vi gick även in i hans verkstad som var jättestor och hade 3/4 hyllor längst alla väggar och där låg mellan 100/200 scootrar isär plockade, så sjukt.

Jag träffade honom typ 3-4 gånger ,cirka 4/5 timmar varje gång. Jag älskar att prata om scootrar och han kunde allt om scootrar och det kändes att han var mycket pratglad.

Det var mest gamla modeller av Vespor som fanns hos honom, modeller som är nästan omöjliga att få tag på i Sverige men han tyckte att Lambrettor var de riktiga maskinerna och inget annat.

Så jag köpte en hel del delar till min lambrettan från honom, tyvärr så hade jag inte med mig en lista på vad jag faktiskt behövde så jag köpte lite delar jag redan hade och missade andra jag borde ha köpt :P

Han hade en Lammy till salu som jag blev mycket förtjust i men pga brist av tid så kunde inte jag köpa skönheten. Men eftersom jag åker till Chile i stort sätt varje år så blir det en ny lambretta nästa trip eller en fin gammal bil så man kan ha och disponera där borta.


ps. bilder har försvunnit nånstans men ska försöka få ta i lite bilder annars gå in på

http://www.lambrettaclubchile.com/ mycket bra grejor finns där inne , fina träffar och fina scootrar ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar